Mobile & Tablets

Zijn superfoods echt supergezond?

Superfoods als gojibessen, chiazaad, en tarwegras, zijn die nou echt zo gezond? Of is het gewoon een hype die straks weer overwaait. Ik zocht het uit.

{snippet advertentie01}

Supermarketing

Zelfs de Appie bij mij op de hoek verkoopt tegenwoordig allerlei superfoods. In luxe verpakkingen en natuurlijk tegen luxe prijzen. De marketing rond superfoods draait overuren en er zijn ongetwijfeld nogal wat mensen die hier een dikbelegde boterham met chiazaad aan overhouden. Onzin die superfoods, denk ik dan. Maar zijn superfoods echt flauwekul?

  {snippet advertentie02}

Positieve gezondheidseffecten

De claim rond superfoods: bepaalde voedingsmiddelen hebben een zeer hoog gehalte aan goede voedingsstoffen en antioxidanten en die hebben daardoor tal van positieve effecten op de gezondheid.

Van gojibessen tot tarwegras

Voorbeelden van superfoods zijn gojibessen, cacaobonen, hennepzaad, tarwegras. Maar ook bessen, rode druiven, knoflook, vette vis (omega-3), olijfolie, bepaalde noten en donkere chocolade.

Meer libido & minder gewicht

Op tal van websites die opduiken als je het woord superfoods googelt komen voedingsdeskundigen aan het woord die allerlei gezondheidsclaims aan superfoods verbinden. Ze zouden het libido verhogen, hart- en vaatziekten voorkomen, helpen met afvallen of depressies en huidveroudering voorkomen of verminderen.

Niet wetenschappelijk onderbouwd

Maar de geclaimde gezondheidseffecten van superfoods zijn over het algemeen niet voldoende wetenschappelijk onderbouwd, zo stelt het Voedingscentrum.

Chiazaad

Neem het superfood dat luistert naar de naam Chiazaad. Als je het Googelt jubelt het internet terug: chiazaadjes zijn fántástisch! Je valt er lekker van af, je bloedsuikerspiegel wordt weer helemaal top, je stoelgang kan z’n geluk niet op en ook je spieren groeien zonder dat je er iets voor hoeft te doen.

Gezonde vetten & vezels

Nou schijnen er in chiazaadjes inderdaad veel gezonde vetten en vezels te zitten. Ze bevatten omega-3-vet dat gezond schijnt te zijn. Veel meer dan in bijvoorbeeld walnoten, die ook bekendstaan om hun rijkdom aan omega-3. Chiazaad is ook nog heel vezelrijk. En ze leveren de mineralen mangaan, calcium en ijzer.

Gezondheidsbom

Een soort gezondheidsbom dus. Maar een enorm nadeel: de zaadjes zijn zo licht dat je er enorme hoeveelheden van naar binnen moet slaan om er enig effect van te ondervinden. Bovendien zijn de claims in geen enkel serieus wetenschappelijk onderzoek bevestigd. Daar komt nog bij dat mensen met bloeddrukverlagende of vochtafdrijvende medicijnen ze beter niet kunnen gebruiken.

Superfoods bestaan niet

Volgens het Voedingscentrum bestaan er geen superfoods. Niet één voedingsmiddel kan alle essentiële voedingstoffen leveren die het lichaam nodig heeft. Gevarieerd eten volgens de Schijf van Vijf is de beste manier om alle belangrijke voedingsstoffen binnen te krijgen, stelt het Voedingscentrum.

Mineralen & antioxidanten

De meeste superfoods bevatten volgens het Voedingscentrum inderdaad voedingstoffen zoals vitamines, mineralen en antioxidanten, die de gezondheid bevorderen. Maar die stoffen komen ook voor in gewone voedingsmiddelen.

Gevarieerd eten is veel gezonder

Het gevaar om bepaalde producten als superfood te bestempelen is dat de indruk wordt gewekt dat het eten van deze producten gezonder is dan het eten van andere producten. En dat er mensen zijn die veel superfoods gaan eten en daardoor een te eenzijdig dieet krijgen. Terwijl het juist beter voor de gezondheid is om divers te eten. Verschillende soorten fruit en groenten eten is de beste manier om alle belangrijke voedingsstoffen binnen te krijgen, stelt het Voedingscentrum.

Chocola: veel verzadigd vet

Daarnaast bevatten verschillende superfoods ook voedingsstoffen die juist niet zo goed zijn voor je gezondheid. Denk aan de verzadigde vetten in chocola, die juist niet goed zijn voor hart en vaten. Of denk aan noten: die bevatten goede voedingsstoffen maar ook heel veel calorieën.

Superfoods met schadelijke stoffen

In sommige onderzoeken komt ook naar voren dat sommige superfoods juist schadelijke stoffen bevatten. Sommige zeewieren bijvoorbeeld bevatten natuurlijke gifstoffen die mogelijk kankerverwekkend zijn en leverschade kunnen veroorzaken, aldus onderzoeker en hoogleraar Jeremy Spencer van de University of Reading in Groot-Brittannië.

Cancer Research UK

Ook het Britse Cancer Research UK relativeert alle claims van superfoods: de effecten zijn niet bewezen. Wat wel in vele wetenschappelijk onderzoeken bewezen is: een gevarieerd eetpatroon heeft positieve gezondheidseffecten.

Een hype bij hoogopgeleiden

Hoogleraar voeding en gezondheid Frans Kok van de Wageningen Universiteit zegt het heel helder in de Volkskrant van 6 maart 2014: “Superfood is een luxe manier om je gezond te voeden, een hype, vooral onder hoogopgeleiden - die er zich bovendien blauw aan betalen. Maar de stoffen in al die bessen en zaden onderscheiden zich niet veel van die in een appel of een banaan. In die zin word je ook voor de gek gehouden.”

Multivitaminepillen

Een paar positieve woorden heeft hoogleraar Kok nog wel over voor superfoods: “Superfoods nemen steeds vaker de plek in van de multivitaminepillen. Dat is wel een goede ontwikkeling. Die pillen bevatten vaak een te hoge dosering.”

Superfood = superflauwekul

Eigenlijk blijft het leven heel simpel en zoals het altijd al was: gevarieerd eten volgens de Schijf van Vijf is de beste manier om alle belangrijke voedingsstoffen binnen te krijgen. Weg met die superflauwekul!

Foto: © Sean Oliver op Flickr (Creative Commons)

5.0/5 rating (2 votes)

Related Articles