Mobile & Tablets

Malevich | De jaren van de figuratie | Drents Museum

Binnen een jaar na de spraakmakende tentoonstelling van het werk van Kazimir Malevich in het Stedelijk Museum Amsterdam is er opnieuw werk van de belangrijkste Russische kunstenaar uit de eerste helft van de 20ste eeuw in Nederland te zien. De tentoonstelling ‘Kazimir Malevich – De jaren van de figuratie’ in het Drents Museum kreeg uiterst lovende kritieken in de pers. Zien dus!

Topstukken

Denk niet dat je na het retrospectief in het Stedelijk alles wel gezien hebt. Het Drents Museum toont voor het eerst in Nederland het latere en vrij onbekende figuratieve werk van Malevich (1878-1935). Het gaat echt om de topstukken uit de periode na het beroemde suprematistisch schilderij ‘Zwart vierkant’, dat ook te zien is (althans: een van de zwarte vierkanten, want er schijnen er vier te zijn).

Onderbelichte periode

Voor de tentoonstelling zijn 60 topstukken uit St. Petersburg naar Nederland gehaald. De nadruk ligt op het latere en minder bekende, kleurrijke figuratieve werk van de kunstenaar, dat hij vanaf 1928 tot zijn dood in 1935 maakte. Het is de meest onderbelichte periode uit zijn oeuvre.

 

Sleutelwerken

Het Drents Museum toont de rijke stilistische ontwikkeling die Malevich voorafgaand aan zijn figuratieve periode doormaakte. De bezoeker wordt ter introductie aan de hand van enkele sleutelstukken meegenomen in de verschillende stijlperiodes van het impressionisme, symbolisme, kubisme en suprematisme.

Zwart vierkant

Hoogtepunt van deze inleidende serie werken is het volledig abstracte werk 'Zwart vierkant' uit 1923, dat als één van de bekendste werken uit de kunstgeschiedenis geldt. Vervolgens wordt de ontwikkeling van zijn figuratieve werk uitvoerig belicht. Ook zijn fameuze Renaissance portretten, waaronder zijn zelfportret uit 1933, krijgen de ruimte.

Victory over the Sun

Naast de schilderijen omvat de tentoonstelling kostuums en ontwerptekeningen die Malevich maakte voor de avantgardistische opera ‘Victory over the Sun’, die ook te zien was in het Stedelijk.

Kostuums & ontwerkptekeningen

Daarnaast exposeert het Drents Museum een serie kostuums en ontwerptekeningen van Malevich. En voor het eerst in Nederland is zijn originele dodenmasker en een afgietsel van zijn hand te zien. Alle voorwerpen zijn afkomstig uit het State Russian Museum in St. Petersburg.

Minder bezoek dan gedacht

Ik sprak een van de suppoosten die me vertelde dat het Drents Museum op veel meer bezoek had gerekend dan tot nog toe op de tentoonstelling is afgekomen. Waarschijnlijk denken de meeste mensen: Malevich, die expo heb ik toch al gezien in het Stedelijk. Maar niets is minder waar: het gaat om werken die niet in het Stedelijk te zien waren.

Kostbare eieren uit het Tsarenrijk - Geloof, Hoop en Liefde

Extra trekker in het Drents Museum is de tentoonstelling ‘Kostbare eieren uit het Tsarenrijk’. Deze pronkjuwelen, uitgevoerd in de meest kostbare materialen met unieke versieringen, staan symbool voor de pracht en praal van de Russische hofcultuur rond 1900.

130 eieren

In totaal toont de expositie 130 eieren, alle afkomstig uit het Landesmuseum in Liechtenstein. Dit museum bezit een van de grootste verzamelingen Russische eieren ter wereld. Nog nooit eerder is de verzameling buiten Liechtenstein gepresenteerd.

Hofjuwelier Karl Fabergé

In Rusland bestaat van oudsher de traditie om elkaar met Pasen een versierd ei cadeau te doen. Met het eerste paasei dat hofjuwelier Karl Fabergé in 1885 voor de tsaar maakte, was een nieuwe trend geboren. De elite maakte er een sport van om deze eieren zo luxueus en extravagant mogelijk te laten uitvoeren.

Wereldberoemde Appelbloesem-ei

Ik heb een tijd staan kijken bij het absolute topstuk van deze tentoonstelling: het wereldberoemde Appelbloesem-ei van Karl Fabergé uit 1901. Dit betoverende pronkjuweel maakt deel uit van een serie Fabergé-eieren die scheepsmagnaat Aleksander Kelkh aan zijn echtgenote Varvara schonk.

Ei met e-mail

Het maken van een Fabergé-ei duurde ruim een jaar. Een speciaal team van ambachtslieden werkte in het grootste geheim aan een nieuw exemplaar. In het prachtige Appelbloesem-ei is de invloed van de Japanse kunst en art nouveau zichtbaar. Toen ik er stond, las een klein jongetje het tekstje voor over de materialen die in het ei zijn verwerkt: "Jade, goud, diamanten, e-mail. Hé mam, er zit ook e-mail in." "Email", verbeterde zijn moeder snel.

Klik op de foto's om te vergroten

5.0/5 rating 1 vote