Mindfulness-training week 7 | Positieve bronnen aanboren

Vandaag begin ik met een fikse hoofdpijn aan mijn 7de week van de 8-weekse mindfulness-training. Zo’n hoofdpijn waar alleen nog een overdosis paracetamol tegen helpt. Afijn, vandaag staat het aanboren van positieve bronnen in jezelf op het program. Dus daar klamp ik me dan maar aan vast.

Hoofdpijnscan

Die hoofdpijn is echt een vette pain in the ass. Hij beïnvloedt alles wat ik doe. Ik heb moeite m’n aandacht te houden bij wat er gebeurt in de groep. Tijdens de ademmeditatie zit de hoofdpijn op het kussentje. En de bodyscan wordt een hoofdpijnscan. De yoga is sowieso een crime, want ik beweeg m’n hoofd veel liever niet.

{snippet advertentie01}

Positieve psychologie

Vandaag gaan we een nieuwe fase in. We gaan ons namelijk bezighouden met positieve psychologie. “Om stress te bestrijden kun je dat wat je stress geeft proberen te verminderen,” zegt onze trainer. “Maar vaak werkt het heel goed om je te richten op zaken waar je positieve energie van krijgt.”

Uit mijn dagboek
Vlak voor ik bij m’n werk ben, altijd gejaagd fietsend, kom ik langs een mooi, rustig pleintje. Sinds kort ga ik daar altijd even 2 minuutjes op een bankje zitten en let ik op m’n ademhaling. Laatst hoorde ik een merel zingen. Lente. Genoot van z’n zang. Heerlijk rustig arriveerde ik op m’n werk.

Negatieve spiraal

Als we flink in de stress zitten, is onze neiging om alle leuke, energie gevende activiteiten uit ons leven te bannen ten gunste van allerlei verplichtingen. En dan kunnen we in een negatieve spiraal belanden. En dus laat onze trainer ons een lijst opstellen met activiteiten die ons energie geven als onze accu leeg is.

Gitaarspelen & mindfulness

Samen met een andere cursist ga ik aan de slag. Ondanks m’n zeurende kop kom tot een flinke waslijst. Van wandelen en hardlopen tot lezen en schrijven. En gitaarspelen. Gitaarspelen? Dat heb ik al in geen eeuwigheid meer gedaan. Geen tijd voor. Te druk. Opeens krijg ik heel veel zin om m’n gitaar weer uit de mottenballen te halen. Maar kan ik nog wel spelen?

Doelloos pingelen

En opeens herinner ik me ook de stress die gitaarspelen me gaf. Want het moest natuurlijk wel hééél goed. Eigenlijk vond ik het nooit goed genoeg, hoeveel ik ook oefende. En opeens besef ik dat ik dat ook een tijd met hardlopen heb gehad: het moest elke keer sneller. Maar sinds ik m’n horloge en hartslagmeter in de vuilnisbak heb gedumpt en alleen nog maar het tempo van m’n lichaam volg, ren ik op rozen. Misschien kan ik dat ook met gitaarspelen gaan doen? Gewoon maar wat doelloos pingelen?

Minfulness leidt tot inzichten

Goed idee. Dat soort inzichten, die krijg je volop tijdens deze mindfulness-training. Door wat de trainer zegt. Maar ook gewoon door bewuster bij je leven stil te staan.

Wat ik heb geleerd
Ook al ben ik vaak gestrest, toch gebeuren er zat leuke dingen op een dag. Als je er maar oog voor hebt. Soms kleine dingetjes: een nieuwe bloem aan m’n plant. Soms grotere, zoals een geweldige wandeling of het ervaren van vriendschap. Op negatieve zaken letten gaat me uitstekend af. Maar het voelt geforceerd om aandacht te besteden aan wat goed gaat. Raar toch?

Slappe yoga met m’n hoofd

Afijn, intussen doet m’n hoofd een ademmeditatie. En daarna doet m’n hoofd wat staande slappe yoga-oefeningen. Daarna hebben we een deelronde in de groep, waarin ik m’n hoofdpijn op tafel gooi.

Stilte in de groep

In de groep is te merken dat het eind van de 8-weekse mindfulness-training in zicht komt. De groep is stiller dan anders, en de trainer moet echt de woorden uit ons te peuren. “Misschien heeft het te maken met de stiltedag van afgelopen zondag,” oppert een medecursist die normaal gesproken niet op z’n mondje is gevallen. Tja, dat zou best eens kunnen.

3 positieve dingen per dag

We bespreken ons huiswerk van de afgelopen week. Dagelijks moesten we voor het slapen gaan 3 positieve dingen benoemen. Ik vond dat een prettige oefening, waardoor ik in de gaten kreeg dat m’n dagen niet alleen gevuld zijn met stress, maar ook met veel leuks.

iPhone 6 & mindfulness

“Wat ben je opeens positief!” zei een vriendin van de week tegen me. Toen m’n iPhone opeens z’n laatste adem uitblies, zei ik namelijk: “Ha, dan kan ik eindelijke een iPhone 6 kopen!” En toen hij even later toch weer ademhaalde, zei ik: “Ha, dat scheelt me een hoop geld!” Zo ken ik me niet.

Inspiratie
“Tussen stimulus en respons bevindt zich een ruimte. In die ruimte ligt ons vermogen om ons antwoord te kiezen. In ons antwoord ligt onze groei en onze vrijheid” Viktor Frankl

Mildheidsmeditatie

Dan doen we nog een mildheidsmeditatie. “Neem de belangrijkste persoon die je kent in gedachten”, zegt de trainer. En terwijl we in gedachten naarstig op zoek gaan wie we daarvoor kiezen, vult hij aan: “Namelijk: jezelf.” En dan gaan we onszelf allerlei prettigs wensen. Gezondheid. Liefde. Veiligheid. Vrede. Een iPhone 6.

Blij ei

Op de fiets naar huis dringt langzaam tot me door dat m’n hoofdpijn helemaal weg is. Als sneeuw voor de zon. En ik heb er geeneens een pil voor nodig gehad. De wonderen zijn de wereld nog niet uit. Alweer een positief ding dat ik voor het slapen gaan kan noteren, denk ik fietsend. Ik word echt een blij ei.

Foto: © Hartwig HKD op Flickr (Creative Commons)

{snippet mindfulness}

5.0/5 rating (3 votes)

  • Tags voor dit artikel: gezondheid | meditatie | mindfulness

  • Leuk als je mijn blog deelt:
    Bookmark and Share

  • Leuk als je hieronder reageert:
    blog comments powered by Disqus