Mobile & Tablets

Mindfulness-training week 6 | Omgaan met negatieve gedachten en zelfkritiek

Wat doe ik fout? Het lijkt alsof ik alleen maar meer stress krijg. En dat terwijl ik alle oefeningen trouw doe. Werkt mindfulness wel voor mij? Moet ik er mee doorgaan? Afijn: in week 6 zit ik middenin een mindfulness-crisis. Onze trainer stelt me gerust: ik doe niets fout, ik word me alleen steeds bewuster van wat er speelt. En blijkbaar is dat stress. Pffff, gelukkig maar. Week 6 van mijn 8-weekse mindfulness-training.

Mijn benen vallen eraf

We beginnen deze week met 45 minuten zitten, in onze inmiddels vertrouwde kring van 11 vrouwen en 3 mannen bij het mindfulness-centrum in de Amsterdamse binnenstad. Vanaf het begin krijg ik al overal pijn. Ik word ongedurig, gedachten bombarderen mijn geest, terwijl m’n adem alles doet behalve lekker stromen. M’n benen vallen in een diepe slaap. En daarna vallen ze eraf. Tenminste, zo voelt het. En wat duurt die meditatie godsonmogelijk lang. Veel langer dan drie kwartier. Voor m’n gevoel zit ik al drie uur op dit veel te harde kussentje.

{snippet advertentie01}

Tibetaans belletje

Wat een opluchting als het heldere Tibetaanse belletje van onze trainer klinkt. En, vraagt hij, hoe ging het? Hij kijkt me aan. “Ik ben even aan het bijkomen hoor”, zeg ik. En het is ook echt zo. Ik heb drie kwartier alleen maar gezeten maar ik ben kapot en opgefokt.

Uit mijn dagboek
“Ook thuis worstel ik enorm met de zitmeditatie. Maar vandaag gaat het opeens een stuk beter. Ongedurigheid is verdwenen en er komt een soort benieuwdheid voor in de plaats. Welke gedachten en gevoelens zullen opkomen? Na drie kwartier vind ik het zelfs moeilijk om de meditatie te beëindigen...”

In slaap vallen of opgefokt zijn

Ik vertel dat ik het zitten bijna niet uithield. “Wat hield je tegen om bijvoorbeeld te gaan liggen?” vraagt hij. “Dan zou ik direct in slaap zijn gevallen,” is mijn antwoord. Dus, concludeert onze trainer, het is in slaap vallen of juist opgefokt zijn. “Herken je dat in de rest van je leven?”

Hollen of stilstaan

Heel vaak schiet de trainer raak met zijn vragen. Want inderdaad, het is hollen of stilstaan bij mij. Of ik ben heel druk bezig óf ik ben uitgeteld. Wat je in meditatie tegenkomt, speelt vaak ook in de rest van je leven, zo leren we vanavond. Ben je ongeduldig tijdens de zitmeditatie? Dan zou ongeduld wel eens een thema in je leven kunnen zijn. Word je bestormd door gedachten? Dan kan het bijna niet anders of die gedachtestorm raast ook over andere levensterreinen.

Wat ik heb geleerd
We ‘moeten’ elke avond voor het slapen gaan drie goede dingen benoemen die deze dag zijn gebeurd. Tjonge, ik kan ze zo oplepelen. Als je erbij stilstaat is er best veel positiefs in het leven. Nog even en ik word een blij ei.

Negatieve gedachten

Gedachten zijn het centrale thema van week 6 van de mindfulness-training. En dan vooral de vervelende variant: negatieve gedachten. Over anderen, over de wereld, en vooral: over jezelf. Maar eerst laat de trainer ons nadenken over wat gedachten eigenlijk zijn. Het valt ons nog niet mee om er grip op te krijgen. Tja, wat zijn gedachten eigenlijk precies? “Dat wat opkomt in je hoofd,” waag ik een poging.

70.000 gedachten per dag

Elk mens heeft tussen 50.000 tot 70.000 gedachten per dag. Dat is een feit, want het is onderzocht door de Stanford Universiteit. Hoe ze dat in godsnaam kunnen onderzoeken is mij een raadsel, maar hoe dan ook is een flink deel van die vele duizenden gedachten negatief van aard. En met die negatieve gedachten doen we vandaag een oefening.

Inspiratie
“Ik ben een oude man en ik heb een heleboel narigheden gekend, maar de meeste ervan zijn nooit gebeurd.” Mark Twain

Denk ik zwart-wit?

We kiezen een negatieve gedachte en sluiten onze ogen. De trainer: “Soms lijkt een negatieve gedachte de waarheid. Hij blijft heel hardnekkig aanwezig. Dan kun je hem bevragen, met vriendelijke interesse en nieuwsgierigheid.” Onze trainer legt ons vragen voor als ‘Verwar ik een gedachte met een feit?’, ‘Denk ik zwart-wit?’ en ‘Trek ik voorbarige conclusies?’ Die vragen laten een ander licht schijnen op je negatieve gedachte, waardoor hij meer in perspectief komt te staan.

Verhaaltje over wolven

Tot slot krijgen we nog een wijs verhaaltje. Misschien heb je er ook iets aan:

Op een avond vertelde een oude indiaan zijn kleinzoon over de strijd die woedt binnen ieder mens. “Een strijd tussen een zwarte en een witte wolf. De zwarte wolf is slecht – hij is gevuld met woede, jaloezie, verdriet, spijt, hebzucht, verwaandheid, leugens, valse trots, ego. De witte wolf is goed en gevuld met vreugde, vrede, liefde, hoop, kalmte, nederigheid, vrijgevigheid, compassie en geloof.” De kleinzoon denkt daar enkele ogenblikken over na en vraagt dan aan zijn grootvader: "Welke wolf zal het gevecht winnen?" De oude indiaan antwoordt eenvoudig: "De wolf die je te eten geeft."

Foto: © Shinichi Sugiyama op Flickr (Creative Commons)

{snippet mindfulness}

5.0/5 rating (2 votes)