Mobile & Tablets

Mindfulness-training week 5 | Stress hanteren & loopmeditatie

We gaan iets nieuws doen: lopend mediteren. Wat blijkt: lopen is zo makkelijk nog niet als je er bij stilstaat. Velen van ons wankelen een beetje terwijl we stapje voor stapje van muur naar muur lopen. En we leren hoe we stress mindful kunnen hanteren. Week 5 van mijn 8-weekse mindfulness-training.

Monkey mind

We zijn halverwege onze 8-weekse training. Onze trainer markeert dat met een uitspraak van mindfulness-goeroe Zindel Segal: in de eerste 4 bijeenkomsten ontdekken cursisten dat hun geest erg springerig is: de ‘monkey mind’. De komende 4 weken staan in het teken van acceptatie: van moeilijke omstandigheden – zoals ziekte of verlies – tot heftige emoties. “Mindfulness nodigt je uit om met een milde houding te ervaren wat zich op dit moment voordoet,” zegt onze trainer.

{snippet advertentie01}

Stress is een sluipmoordenaar

Voor we aan de loopmeditatie beginnen doet onze mindfulness-trainer nog een boekje open over stress. Vorige week hadden we geleerd dat stress een sluipmoordenaar is. Vooral de chronische variant ligt met allerlei ellende op de loer.

Uit mijn dagboek
“Kon niet slapen, daarom om 5 uur opgestaan voor een zitmeditatie van 45 minuten. Wát een spanning in m’n kaken en nek. Tjongejonge da’s niet best. Onrust in m’n borst en buik. Wat duurt die meditatie irritant lang. Daarna voel ik me niet beter en ik slaap niet meer. Nee, een wondermiddel is mindfulness niet...”

Reageren als een automaat

Stress, legt hij uit, wordt erger doordat we vaak automatisch reageren op stressvolle situaties. Een collega heeft kritiek op je, en we reageren zonder nadenken: we schieten uit ons slof of we gaan onszelf verdedigen. Automatisch, zonder erbij stil te staan.

Momentjes van mindfulness

In dit soort gevallen komt mindfulness goed van pas: een van de lessen is dat je automatische reacties op stressvolle situaties kunt vervangen door bewuste reacties dankzij momentjes van mindfulness. Even pas op de plaats maken, waardoor je beter kunt zien wat er werkelijk aan de hand is en wat de beste reactie zou kunnen zijn.

Stress vangen

Onze trainer: “De sleutel in stressvolle situaties is dat je je bewust bent van wat er precies gebeurt terwijl het aan het gebeuren is.” En dus is de opdracht om komende week alert te zijn gedurende de dag op momenten van stress. Stress te ‘vangen’ op het moment dat het loeder toeslaat. Ik lust ‘m rauw!

Even een oefeningetje

Wil je ook even mindful zijn? Let dan NU op je adem, al is het maar gedurende één teug. Nee, niet doorlezen, gewoon even doen. Ik doe gelijk even met je mee: adem in, adem uit, adem in, adem uit.

Adem in de hoofdrol

Adem in, adem uit. Merk je iets? Afijn, wij leren dus van onze trainer dat letten op de adem een hoofdrol speelt als we willen leren anders om te gaan met stress. “Als je op je adem let, ben je in het hier en nu, en ben je je bewust van wat er op dit moment gebeurt.” Je hebt je stressreacties dan veel eerder door, waardoor ze als vanzelf kracht verliezen en zich niet tot een orkaan kunnen ontwikkelen.

Wat ik heb geleerd
Op m’n werk struin ik vaak met flink wat haast door de gangen. Snel naar de koffie. Snel naar de wc. Snel naar de vergadering. Opeens krijg ik een helder moment: wat als ik nu een loopmeditatie doe? Rustig loop ik naar m’n afspraak. Rustig kom ik aan. Hm, is het dan echt zo simpel?

Loopmeditatie op het program

Afijn, genoeg geleerd in onze kring van 11 vrouwen en 3 mannen, hier bij het mindfulness-centrum in hartje Amsterdam. We gaan in de benen. Vandaag staat loopmeditatie op het program. Onze trainer verdeelt ons in 2 groepen, we gaan tegenover elkaar staan met onze rug tegen de muur. Dan lopen we – stapje voor traag stapje – naar de tegenoverliggende muur. Keren om. En lopen in slakkengang weer terug naar onze startmuur.

Bewust van mijn voetzolen

En dat gaat zo een minuut of 15 door. Dat klinkt bijzonder saai. En dat is het ook. Toch, door heel aandachtig te lopen – “hou je hoofd bij je voeten”, hoor ik onze trainer zeggen – ben ik me opeens erg bewust van mijn voetzolen. En wat doen m’n voeten pijn eigenlijk. Sta ik nooit bij stil.

Omvallende mensen

En zal ik je eens wat vertellen? Lopen is zo makkelijk nog niet. Probeer het maar eens, heeeeeel langgggzaammmm looooopeeeeen. “Ik heb mensen weleens zien omvallen”, lacht onze trainer.

Oeroude meditatie

Afijn, ik vind het wel een prettige meditatie, dat lopen. Van op een kussentje zitten krijg ik een houten kont. En als we lang liggen val ik óf in slaap óf m’n benen worden irritant wiebelig. Maar lopen, het gaat me goed af. En het schijnt een oeroude meditatie te zijn, dus dan zal het wel goed wezen.

Ruimte achter mijn rug

We lopen ook achteruit, eveneens in slow motion. En dan vallen me twee dingen op. Ten eerste ben ik de hele tijd bang tegen iemand aan te knallen. En ten tweede, heel vreemd: na afloop ben ik me enorm bewust van m’n rug. Alsof er een grote bel met ruimte achter m’n rug hangt. Nog nooit gevoeld. Gek.

Inspiratie
“Het is een wonderlijke paradox: als ik mezelf accepteer zoals ik ben, kan ik veranderen.” Carl Rogers

Boodschappenmeditatie

De loopmeditatie moeten we niet alleen thuis doen, een kwartier lang elke dag. Maar ook tussendoor, bijvoorbeeld terwijl we boodschappen doen of naar ons werk lopen.

Bettine Vriesekoop

Tot slot leest onze trainer ons nog een inspirerend verhaaltje voor van ex-tafeltennister Bettine Vriesekoop, die jarenlang in China heeft gewoond. Ik geef het verhaaltje hieronder weer.

“Dat geluk geen doel op zich is, heb ik geleerd van de Chinezen. Zij denken in Yin en Yang. Alles heeft een tegenpool, het een kan niet zonder het ander bestaan. Je kunt alleen maar fantastische dingen in je leven meemaken als je ook ellende ervaart. Wij in het Westen denken in gescheiden compartimenten. Wij streven naar continu geluk, maar ervaren vaak continu ongeluk.”

“Vroeger kon ik, in het buitenland alleen op een hotelkamer, volkomen in paniek raken nadat ik een wedstrijd had verloren. ‘Wat is dit erg, er is niemand voor me, ik ben bang!’ Als ik me nu zo voel, denk ik: Goh – interessant – laat maar komen! Vandaag heb ik slechte gasten over de vloer, morgen vertrekken ze en komen er weer nieuwe leuke.”

Foto: © Hartwig HKD op Flickr (Creative Commons)

{snippet mindfulness}

5.0/5 rating (2 votes)