Mobile & Tablets

Mindfulness-training week 3 | Mindful Yoga & Korte Ademruimte

Een uiterst rustige vorm van yoga staat deze week op het programma van mijn 8-weekse mindfulness-training. Toch voel ik me opeens zo moe dat zelfs die slappe oefeningen me te veel zijn. “Laat me toch met rust”, denk ik als we van onze trainer liggend op onze rug onze heupen moeten optillen om een brug te vormen. Maar deze week zal ik eindelijk van die vervelende pijn in m’n schouders afkomen. Dankzij slappe yoga.

Hoe ga jij met grenzen om?

De ‘mindful yoga’ is niet in de eerste plaats bedoeld om soepeler te worden, vertelt onze mindfulness-trainer ons. “Het gaat er vooral om je grenzen te verkennen. Welke grenzen kom je tegen als je de oefeningen doet? Hoe ga je ermee om? Respecteer je je grenzen? En zo niet: wat zegt dat over hoe je omgaat met grenzen op andere terreinen van je leven?”

{snippet advertentie01}

Wanneer mag ik weer liggen?

De yoga-oefeningen zijn zacht gezegd weinig uitdagend. Ik beweeg namelijk veel. 10 kilometer hardlopen, een uur schaatsen of een hoge berg op met een zware rugzak, het gaat me goed af. Waarom word ik dan ineens immens moe als we op handen en knieën zittend ons been moeten optillen? En denk ik alleen maar: wanneer kan ik weer liggen?

Uit mijn dagboek
“Tijdens een rustige wandeling zit ik in een rustig café als er 2 drukke mensen met 2 drukke honden binnenkomen. Ze laten hun honden gewoon rondrennen in het café. Ik wind me enorm op. Voel spanning in m’n schouders en borst. M’n adem gaat oppervlakkig. Boos en geïrriteerd. Wat zijn dat voor lui? denk ik. En even later: dit soort gedachten helpt me niet, hoe kom ik ervan af?”

Kiezen op elkaar

“Je hoeft niet ontzettend je best te doen”, stelt de trainer ons gerust. “Een oefening met aandacht doen is genoeg.” Tja, dat is wel een aandachtspuntje voor me: ik wil dat soort dingen altijd heel goed doen. Het liefst het beste van iedereen. Opeens voel ik dat ik m’n kiezen op elkaar klem. Ai, dat is niet goed. O nee: alles is goed, toch?, als ik het maar bewust doe. Heerlijk, die mindfulness.

Fanatiek websites bijhouden

De laatste paar weken voel ik me erg moe. Misschien voel ik het meer omdat ik er meer met m’n aandacht bij ben? En ga ik er normaal gesproken aan voorbij, om maar door en door te gaan met allerlei zogenaamd noodzakelijke activiteiten? Waarom houd ik eigenlijk zo fanatiek 2 websites bij in m’n vrije tijd? Dat soort vragen, daar worstel ik mee in week 3.

De groep: een veilige basis

Gelukkig worstelt iedereen in onze groep, en ieder weer op z’n eigen manier. In week 3 voelt het al wel als een veilige basis, die kring met 11 vrouwen en 3 mannen die op meditatiekussentjes zitten op het mindfulness-centraum, op de 7de etage in de Amsterdamse binnenstad. Wat kennen we elkaar nou? En toch werkt het: de verhalen van anderen bieden troost en soms inspiratie. En vreemd genoeg: mediteren in een groep gaat veel dieper dan als ik het thuis in m’n eentje doe.

Wat ik heb geleerd
Korte meditaties op stressmomenten helpen enorm. Meer misschien nog dan een half uur mediteren. Even stoppen en stilstaan bij wat ik nu ervaar. Naar m’n adem en naar m’n lichaam gaan. Een paar minuten mindfulness kan m’n hele dag veranderen. Geweldig toch?

Korte meditatie voor stressmomenten

Deze week leren we van onze trainer nog een meditatie die de komende week centraal zal staan: de Korte Ademruimte. Het is een meditatie van een minuut of 3 die we gedurende de dag een paar keer moeten gaan doen. Liefst op stressvolle momenten. Net als de Mindfull Minute van vorige week (“de kortste meditatie aller tijden”) is het een hele simpele meditatie.

Een selfie maken

De Korte Ademruimte en de Mindfull Minute, onze trainer heeft daar een mooie beeldspraak voor bedacht: “Je kunt het zien als even een selfie maken. Die korte meditaties geven je heel snel een beeld van hoe het bij je gesteld is vanbinnen.” Onderaan deze pagina vind je een filmpje met de Korte Ademruimte. Maak eens een selfie!

Onplezierige ervaringen

Onze trainer geeft ons nóg een opdracht: vorige week moesten we plezierige ervaringen bewust ervaren en er elke dag eentje noteren. Nu doen we hetzelfde met onplezierige ervaringen: welke gedachten, gevoelens en lichaamssensaties gaan er door je heen als je baas je afbekt? Ik noem maar wat.

Inspiratie
“Luister naar je hart en weet dat het enige wat je te doen staat is ZIJN.” Lao Tse

Veel huiswerk

Best veel huiswerk al met al. Drie kwartier slappe yoga, een half uur zitmeditatie, Korte Ademruimtes, onplezierige ervaringen noteren. Plus opmerken wanneer we ‘op de automatische piloot’ dingen doen. Ik moet oppassen, heb ik gemerkt, dat de mindfulness-training niet juist stress oplevert in plaats van oplost. Gelukkig merk ik in de groep dat er flink ‘verzuimd’ wordt. Dat stelt me gerust. Misschien hoef ik niet het braafste jongetje van de klas te zijn?

{slide=Bekijk een filmpje met de Korte Ademruimte-meditatie|closed}

{/slides}

Foto: © Scott Schumacher op Flickr (Creative Commons)

{snippet mindfulness}

5.0/5 rating (2 votes)