Mobile & Tablets

Mindfulness-training week 2 | Ademmeditatie en Mindful Minutes

Ademen, dat gaat toch vanzelf? Klopt, het gaat maar door en door en door. En juist daarom is je adem heel geschikt als anker voor meditatie: je kunt er altijd naar terug als je aandacht is afgedwaald naar boodschappenlijstjes of verre oorden. In week 2 van de 8-weekse mindfulness-training leren we daarom de ademmeditatie. En als bonus de kortste meditatie ooit: de Mindful Minute.

Mindfulness: een manier van zijn

Maar eerst vertelt onze trainer ons meer over de achtergronden en principes van mindfulness. Hele bibliotheken zijn inmiddels volgeschreven over deze meditatievorm. Maar uiteindelijk is mindfulness geen theorie. “Het is ook geen techniek of methode. Nee, het is een manier van zijn.”

{snippet advertentie01}

Mindfulness-Based Stress Reduction Program

Wat we in deze 8 weken doen heeft een officiële naam: Mindfulness-Based Stress Reduction Program. Zo’n naam die je direct weer wilt en ook kunt vergeten. Maar de naam laat wel goed zien waarvoor de training eind jaren 70 van de vorige eeuw is opgezet: het reduceren van stress met behulp van mindfulness. Mooi zo, want dat is precies waarvoor ik hier kom, bij dit mindfulness-centrum op 7 hoog in de Amsterdamse binnenstad.

Uit mijn dagboek
“Toen ik ‘s avonds naar huis fietste ben ik een minuutje blijven staan bij scheepswerf Koning William aan de Hoogtekadijk in Amsterdam. De gracht was zo glad als een spiegel en ik zag twee Oosterkerken, allebei haarscherp. Door de onderste kerk zwom een zwaan. Schitterend gezicht.”

Stress op het program

In onze kring van 11 vrouwen en 3 mannen komt die stress ook deze week weer volop ter sprake. Want natuurlijk worstelt ieder daar op z’n eigen wijze mee. En nee, ook nu zal ik weer niets meedelen over mijn medecursisten. Ik ben goed opgevoed namelijk.

Lekker afdwalen

We gaan zitten op onze kussentjes voor de ademmeditatie van een minuut of 20. En waar onze trainer al voor gewaarschuwd heeft, gebeurt natuurlijk: ik dwaal voortdurend af. Naar kleine fantasietjes. Naar een afspraak die ik morgenavond heb. In m’n hoofd spelen zich mini-filmpjes af van wat er op m’n werk is gebeurd. Heel af en toe, meestal nadat onze trainer erop wijst, keer ik weer terug naar die saaie adem. Wat een worsteling. Heel vrolijk word ik er niet van.

Frisser & opgewekter

Maar toch, na de meditatie voel ik me frisser, opgewekter. En ik merk dat ook bij de anderen. Verdomd, het doet echt wat met je, die mindfulness.

Wat ik heb geleerd
Tijdens het mindful afwassen ging door mijn hoofd: vervelend wordt leuk als er aandacht bijkomt. Dat ik een hekel heb aan afwassen komt misschien doordat ik er de hele tijd aan probeer te ontsnappen. Ik vond dat best een filosofische gedachte.

Mindful Minute: 8 ademteugen

Dan leren we nog een oefening. Eentje die we gedurende de komende week een paar keer per dag moeten doen: de Mindful Minute. Of zoals onze trainer zegt: “De kortste meditatie aller tijden.” Hij is briljant in z’n eenvoud: “Als ik start zegt, gaan we onze adem tellen. Als ik stop zeg, stoppen we met tellen.” Dat is de meditatie. Hij duurt exact 1 minuut. Of, in mijn geval: 8 ademteugen. Ik zal hem de komende week met plezier doen.

Afdwalen & terugkeren

We krijgen nog een stukje theorie tot besluit. Waarin vooral opvalt dat het er tijdens de meditatie om gaat om naar niets te streven, ook niet naar ontspanning. Verder is het de kunst om niet te oordelen en jezelf niet te bekritiseren. Dat bevalt me wel. Dus dat ik 1000 keer afdwaal tijdens de ademmeditatie? “Dat is helemaal OK,” stelt mijn trainer me gerust. Waar het wel om gaat: steeds weer terugkeren naar die adem. Je dwaalt af en je keert terug. Je dwaalt weer af en je keert weer terug. Dat is het, niets meer en niets minder.

Inspiratie
“Als ik het te druk heb, betekent dit dat ik meer moet mediteren.” Mahatma Gandhi

Huiswerk: plezierige ervaringen & afwassen

We krijgen 2 huiswerkopdrachten mee: we moeten elke dag een plezierige ervaring noteren en daarbij aangeven wat er door ons heen ging aan gedachten, gevoelens en lichaamssensaties. Verder moeten we een standaardactiviteit ‘mindful’ doen, 1 keer per dag. Tandenpoetsen, ontbijt maken, je konijn aaien, douchen. Ik kies voor de afwas, omdat ik daar een gruwelijke hekel aan heb. We zullen zien.

Foto: © Premasagar op Flickr (Creative Commons)

{snippet mindfulness}

5.0/5 rating (2 votes)