Mobile & Tablets

Mindfulness-training stiltedag | Een hele dag stil zijn en mediteren

Mindfulness-training stiltedag
Mindfulness-training stiltedag

Deze ijskoude zondag op de valreep van de lente breng ik in stilte door op het mindfulness-centrum in de Amsterdamse binnenstad. De stiltedag is onderdeel van mijn 8-weekse mindfulness-training. Een volle dag stil zijn en mediteren, ik zag er tegenop om eerlijk te zijn. En na een slaaparme maar woelrijke nacht ben ik om te beginnen al hondsmoe.

Bodyscan & Klaas Vaak

Is het dan zo gek dat ik tijdens de bodyscan van drie kwartier afzak naar een diepe slaap? Als ik ga liggen, voel ik dromenland al verleidelijk lonken. En dus besluit ik gedurende de bodyscan zo alert te blijven als een junk die een shot nodig heeft. Maar al weet ik 100 procent zeker dat ik de hele bodyscan lang m’n ogen wagenwijd opengesperd heb, toch word ik plots wakker van m’n eigen gesnurk. Klaas Vaak heeft blijkbaar toch net iets te veel zand in m’n ogen gestrooid, de rotzak.

{snippet advertentie01}

Niet praten

Afijn, vandaag biedt ons cursisten een gevarieerd menu van slappe yoga, een bodyscan, diverse zitmeditaties en een loopmeditatie. En tussendoor veel kleine pauzes waarin het niet de bedoeling is om te praten. Iedereen houdt zich daar gelukkig aan. Want al die kakelende kippen maakt in deze meditatieruimte een oorverdovend kabaal, merkte ik toen we bij binnenkomst nog wel gezellig met elkaar mochten beppen.

Van doen naar zijn

Doel van de dag is, kort samengevat: van ‘doen’ naar ‘zijn’ komen. Uit je doen raken dus. "Stilte is daarbij van belang", legt onze mindfulness-trainer uit. “Stil zijn helpt je om de kwaliteit van mindfulness te versterken.” En daarom praten we vandaag niet, lezen we niet en laten we ook de smartphone – onze allereerste levensbehoefte – links liggen.

Relaxt dagje

Op zich komt me zo’n relaxt dagje goed uit. Want behalve het geringe aantal uren slaap ben ik ook nog eens snipverkouden. Dus ontspannen oefenen zonder geklets van anderen aan mijn kop klinkt me als muziek in de oren. Ik ga maar eens Zijn vandaag.

Prettig in de groep

Na het geknapte uiltje tijdens de bodyscan en wat liggende slappe yoga voel ik me best lekker. Het is prettig om in een groep dit soort oefeningen te doen, terwijl je toch helemaal niets hoeft met de andere cursisten. Zelfs niet in de pauzes. Chill.

Zelfs strijken lijkt leuk

Vlak voor de middagpauze gaan we drie kwartier zitten op een kussentje. Thuis had ik al gemerkt dat drie kwartier zitten erg lang is. Zo ongeveer alles komt dan in opstand. M’n geest wordt heel onrustig en wil van alles behalve op dat stomme kussentje zitten. Zelfs strijken lijkt opeens bijzonder leuk. En m’n lichaam protesteert: met pijn en met benen die eerst heel onrustig worden, vervolgens in slaap vallen en dan compleet afsterven. Dus ik ben benieuwd of ik na vandaag nog poten heb om op te staan.

Heerlijke herrie

Maar wonder boven wonder zit ik prinsheerlijk op mijn kussentje te mediteren. Eerst laat onze trainer ons op onze ademhaling letten, dan op lichamelijke sensaties en daarna op geluiden. Al eerder had ik gemerkt dat ik die geluidsmeditatie geweldig vind als er veel geluiden zijn. En die zijn hier in het centrum van Amsterdam, terwijl de stad inmiddels ontwaakt is. Heerlijk die herrie.

Helikopters vliegen over

Helikopters vliegen met wild geraas over. En dat zet bij mij direct een gedachtetrein in gang. Ik zie boeven over straat vluchten, gevolgd door politie te paard, die wordt aangestuurd door agenten in helikopters. Onbemande drones volgen pro-Russische seperatisten die de Bijenkorf willen opblazen met een raket. Gelukkig is de trainer daar om me terug te leiden: “Als je afgedwaald bent in gedachten, ga dan weer terug naar wat je hier en nu hoort.” Hoe weet-ie nou dat ik mijlenver weg was?

Belletje van lijn 13

Het belletje van tramlijn 13 klinkt. En als je er op let is dat een enorm vrolijk en helder toontje, pinggggg, dat parmantig overal bovenuit klinkt. Ik moet oppassen dat ik niet in de lach schiet. Dan knort iemands maag. Ook al zo’n grappig geluid als je erbij stilstaat, net een klagend varkentje. De spanning in m’n lijf neemt toe om de slappe lach binnen te houden.

De rode loper uitrollen

Het laatste element van de zitmeditatie volgt: je let niet meer op iets specifieks, zoals de adem, maar laat komen wat er maar komt. Of, zoals onze trainer zegt: “Rol de rode loper uit voor alles wat zich aandient. Als het gedachten zijn, dan heb je aandacht voor die gedachten. Zijn het gevoelens, wees dan bij die gevoelens.”

Pauze in de stad

Om half één volgt een pauze van een uur. We mogen binnen blijven, maar ook de straat op. “Je kunt je boterham op een bankje bij de gracht eten. Probeer wel dicht bij jezelf te blijven, een goede gelegenheid voor een eetmeditatie,” raadt de trainer ons aan.

Nieuw: loop-eet-meditatie

Op straat merk ik al snel dat de buitenwereld veel te veel prikkels biedt. Wat een drukte op de grachten: luidruchtige toeristen, krijsende trams, toeterende auto’s. Bovendien is het veel te koud om op een bankje te zitten. Snel loop ik een rondje terwijl een gure wind om m’n oren blaast. Zo goed en zo kwaad als het gaat eet ik wandelend m’n broodje. Een soort combi tussen een loopmeditatie en een eetmeditatie, maak ik mezelf wijs.

In ganzenpas

Na de pauze gaan we nog een echte loopmeditatie doen. Achter elkaar lopen we in ganzenpas in een grote cirkel, met hele trage passen, waarbij we elke stap bewust zetten. “Lopen en weten dat je loopt”, noemt onze trainer dat. En zo heel sloom stappend – ik voel me een maanmannetje – merk ik pas hoe lastig lopen eigenlijk is. En wat een wonder het is dat ik het kan. Want als je op elke pas let, raak je al snel uit evenwicht. Ik zie meerdere cursisten wankelen, en zelf ben ik ook niet al te vast ter been.

Lekker lang liggen

Na nog wat slappe staande yoga komen we bij het slot van de dag: een lekkere lange ligmeditatie. En hoe ik ook m’n best doe m’n ogen open te houden, ik faal faliekant... binnen de kortste keren ben ik weggezakt. Tijdens de meditatieles ben ik Kampioen Slapen. Lukte dat ‘s nachts maar zo goed....

Foto: © Alberto Ortiz op Flickr (Creative Commons)

{snippet mindfulness}

5.0/5 rating 1 vote